Stödmaterial och miljöarbete.
- När får jag skriva NPD?
- Sambandsord
- Träna genreprov - > Berättande och reflekterande
- Vattnets väg
- Håll Sverige rent
- Gapminder
- Film -> "Upphovsrätt och källkritik"
- Häfte - Kultur finns hos KJE i skolan för utskrift.
Studievecka 1 - 2021-06-07 -- 2021-06-11 (v23)
- Genomgång av modulen Kultur i Novo och veckans läxa
- Tankekarta - fria associationer - Vad vet du om kultur och centralt ordförråd
- Basgrammatik - presentering - bestämdhet. Film -> Substantiv - obestämd och bestämd
- Huvudtext - välj en text att arbeta med de två första studieveckorna. -> Fem familjer eller Samerna, ett av världens urfolk.
Grupparbete: varje grupp studerar en av familjerna i "Fem familjer" och sammanfattar muntligt/skriftligt. Utgå ifrån frågorna: Vilka, vilket språk, var, varför, hur många och så vidare. - Film -> Minoriteter
- Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet och hörövning "Fyra fester", sidan 146 i På Spåret D, spår 25. (skickats till era mejl)
- Film 1 -> Informellt brev
- Prov - informellt brev i exam.net
Studievecka 2 - 2021-06-14 -- 2021-06-18 (v24)
- Modulen Kultur i Novo och veckans läxa
- Basgrammatik - Verbets tempus. Tempusharmoni. och Tempusharmoni
- Huvudtext -> Fem familjer eller Samerna, ett av världens urfolk.
Film -> Minoriteter
Fortsätt grupparbetet från studievecka 1 - Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet och hörövning, RS B1+B2, TB, 172-173, spår 94. (eller välj från "På spåret D")
- Repetition av genren s 20-21. / Extrablad "Språk, världen och jag".
- Prov - Läsförståelse -> exam.net
- Träna strukturen till genreprov - > Länk - Berättande och reflekterande
Studievecka 3 - 2021-06-21 -- 2021-06-24 (v 25)
- Modulen Kultur i Novo och veckans läxa
- Basgrammatik - Fortsättning -> Verbets tempus. Tempusharmoni. och Tempusharmoni
- Huvudtext - Tankekarta - Ondskan - barnuppfostran
- Grupparbete: Barnuppfostran. Se fil ovan.
- Hörförståelse/läsförståelse - Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet, avsikten och syftet med låten.
Lasse Berghagen-Stockholm i... Petter-Stockholm i... - Träna genreprov - > Länk - Berättande och reflekterande Studera strukturen i texten. Gör övningar för att träna till provet.
- Prov - Hörförståelse. Det är midsommarafton på fredag så prov måste skrivas tidigare i veckan.
Studievecka 4 - 2021-06-28 -- 2021-07-02 (v26)
- Modulen Kultur i Novo och
veckans läxa - Vad tänker du på när du läser dikten till höger? Diskutera och lär orden.
- Basgrammatik - Verbgrupper. (Presens och perfekt particip till avancerade elever efter verbgrupper)
- Fortsättning - > Huvudtext - Tankekarta - Ondskan sidan 2- barnuppfostran
- Grupparbete: Barnuppfostran. Se fil ovan på sidan 3.
- Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet eller RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Sammanfatta i grupper.
- Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
- Träna strukturen till genreprov - > Länk - Berättande och reflekterande
- Prov - genreprov - Berättande och reflekterande -> exam.net eller annat alternativ
Studievecka 5 - 2021-07-05 -- 2021-07-09 (v27)
- Modul Kultur i Novo och veckans läxa
- Basgrammatik - "Smörgåsbord" Vi tränar efter behov i klassen.
- Huvudtext - Repetition av "Fem familjer, samer... och Ondskan"
- Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet eller valfri HF från RS eller På spåret D.
- Prov - Uppsamlingsprov
- Utvecklingssamtal
- Information om de kommande tre veckorna med temporär distans
.........................STOPP........................
....................................... gamla planeringar
Prov:
9/1 Informellt brev
16/1 Läsprov
23/1 Hörprov
30/1 Genreprov
6/2 Provfri
13/2 Uppsamlingsprov.
Under modulen kommer vi att läsa texter ur följande två böcker: "Samerna, ett av världens urfolk", "fem familjer, nationella minoriteter", Rivstart B1+B2 och På spåret D. Ett extrablad med genremall för reflekterande text.
X = extraviktigt för genreprovet
Måndag 6/1 Skolan är stängd - måndagens lektioner flyttas till andra dagar.
- Introduktion av modulen Kultur
(studiehäfte, loggbok, texter, Novo, uppdrag, textgenre, fråga 1) - Vad är kultur? Tankekarta s 8 i häftet. Associationer och diskussion.
- Centralt ordförråd, s 10-11 i häftet (ord och begrepp), vi bygger en ordlista i studiehäftet kultur. Vi utgår från Novo och gruppdiskussionerna.
- Vi läser och diskuterar: "Fem familjer" eller "Samerna, ett av världens urfolk".
- Film -> Minoriteter
- Hörövning "Fyra fester", sidan 146 i På Spåret D. (Ljudfilen på servern är spår 25)
- "Ondskan" i häftet s 14, skriv ordlista s 15. Filmklipp finns på youtube.
- Grammatik: vi diskuterar tempus med mera utifrån texten "Ondskan".
(instruktion s 12 Arbeta både med basgrammatik och avancerad grammatik 1-7) - Kulturella skillnader - barnuppfostran s 16 häftet. Grupparbete påbörjas idag. Rädda barnen.
- Avsluta grupparbetet från igår s 16.
- Springdiktamen. Meningar med ord från "Ondskan"
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
- Beskriva och jämföra: Läraren beskriver och jämför tillsammans med eleverna två konstverk på tavlan med projektorn. Syfte: Du ska få ett ordförråd så att du kan i nästa steg beskriva och jämföra i smågrupper.
- Grupparbete. En svensk kulturpersonlighet -> 27 i häftet, påbörjas idag.
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.
EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
- Lyssna och interagera: jämför två låtversioner.
Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten) - Ted Gärdestad - Himlen
Jill Johnson-Himlen - Vad tänker du på när du läser dikten till höger? -->
- Prov: informellt brev
FM3D har SYV kl 8.00-10.00
- FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station.
- FM2D har SYV och station
- EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
- EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
Studievecka 2
Måndag
- Loggbok. Fråga 2, s 4.
- Läsa och lyssna, RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Arbeta med texten enligt lärarens instruktion.
- Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
- Fortsättning -> En svensk kulturpersonlighet.
- Hörövning, RS B1+B2, TB, s 113-114. Lyssna och anteckna. Spår 58. (se s 33 i häftet).
- Genre: beskrivande och jämförande - struktur, s 20. "Språk och språk" / Genre: berättande och reflekterande X - struktur, extrablad, "Språk, världen och jag".
- Lyssna på och läs en text om känslor: Ljud
- Text
- Film -> Ord, begrepp och uttryck för känslor
- Springdiktamen.
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
- Grupparbete: beskriv ett konstverk. Arbeta med uppdragets uppgifter 1 och 2, s 5-7.
- Talövning: (prov 21, fil E på servern), öva att uttrycka känslor i kombination med prepositioner från gårdagens lektion.
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
- Lyssna och interagera: jämför två låtversioner (övning inför uppdraget)Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
Lasse Berghagen-Stockholm i...
Petter-Stockholm i... - Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV?)
Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar. - Prov: Läsprov
FM3D har SYV 8.00-10.00.
- FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station i skolan.
- FM2D har SYV och station
- EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
- EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
Studievecka 3
Måndag
- Loggbok. Fråga 3, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1.
- Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera.
- Ta med en tidning idag. T ex lokaltidning, DN eller Svd. Nyheter - tidningar, uppgift 2, s 18.
- Träna genre: berättande och reflekterande X
- Hörövning, På spåret D, s 146, spår 25.
- Vad vet du om källkritik? Uppgift 3, s 19 i häftet
- Gruppdiskussion: vad är källkritik? när behöver vi vara källkritiska? varför är det viktigt?
- Vi tittar på filmen "Upphovsrätt och källkritik"
- Grammatik: huvudsatser och bisatser. Uppgift 5, s 22 i häftet. X
- Springdiktamen.
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
- Skriva - beskrivande och jämförande text. Uppgift 4, s 21 i häftet /berättande och reflekterande, extrablad,
X - Interaktion -> Källkritik, s 19. Fortsättning.
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
- Lyssna och interagera: jämför två låtversioner. Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
- Lisa Ekdahl-Öppna upp ditt fönster
Danny-Öppna upp ditt fönster - Uppdrag Kultur - instruktioner och förberedelse, s 5-7 i häftet. Fortsättning.
- Prov: hörprov
- FM3D har SYV 8.00-10.00.
- FM3D arbetar hemma med NOVO och kan komma till NOVO-station eller andra stationer.
- FM2D har SYV och station.
- EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
- EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
Studievecka 4
Måndag
- Loggbok. Fråga 4, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1 och 2.
- Läsa, göra övningar och träna futurum och bisatser.
Tro och traditioner, "Alex och Maria går på fest". På spåret D, s 133 och framåt. - Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera.
- Hörövning, RS B1+B2, TB, 172-173, spår 94. Dialog om högtider.
- Repetition av genren s 20-21. / Extrablad "Språk, världen och jag".
X - Grupparbete: berätta och skriv med hjälp av nyckelord. Uppgift 11, s 25 i häftet.
- Springdiktamen, meningar med ord från texten "Alex och Maria går på fest".
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
- Kultur - vett och etikett - vad gäller i Sverige? uppgift 10, s 24 i häftet. Individuellt och i grupp.
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
Torsdag
- Repetition av veckans övningar och texterna Fem familjer och Ondskan.
- Träna grammatik, s 29-33.
- Prov: genre, skriva
beskrivande och jämförande.berättande och reflekterande. FM3D har SYV 8.00-10.00.
Fredag
- FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station.
- FM2D har SYV och station.
- EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
- EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
-----------------------
Studievecka 5
Måndag
- Loggbok. Fråga 5, s 4. Nu är det hög tid att göra klart uppdraget! Behöver du lektionstid till det?
- Träna grammatik, s 29-33.
- Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera och sammanfatta i skrift.
- Fem familjer och Ondskan, fortsättning.
- Hörövning, På spåret D, s 202, spår 32. Fyra bröllop
- Svenska ordspråk, uttryck, fraser och lite slang. Uppgift 9, s 23.
- Muntlig interaktion och skriva. RS B1+B2, s 254:E och fraserna i den gula rutan. Uppgift 6, s 22.
- Springdiktamen.
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
- Muntlig interaktion. Konstnärligt uttryckssätt. Uppgift 7, s 22.
- Hur blev det med grupparbetet på s 27?
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
- Presentation av grupparbetet s 27. Avslutning och presentation.
- Läsa, skriva och interagera i smågrupper. Gapminder, uppgift 1, s 17.
- Provfri vecka.
FM3D har SYV 8.00-10.00.
- FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station.
- FM2D har SYV och station.
- EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
- EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
--------------------
Studievecka 6 - utvecklingssamtal, grupparbete, studiebesök, uppsamlingsprov.
Studiebesök bokade på Scenkonstmuseum denna vecka. Läraren informerar om dag och tid.
Våra studiebesök är mobilfria.
Du har utvecklingssamtal med din lärare under veckan.
Måndag
- Arbetsuppgifter i smågrupper och NOVO individuellt. Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag.
- Utvecklingssamtal enligt bokningslista.
- Arbetsuppgifter i smågrupper ochc NOVO individuellt. Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag.
- Utvecklingssamtal enligt bokningslista.
- EM3D arbetar med NOVO hemma.
- EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
- Blandade övningar (spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag).
Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag. - Prov: uppsamlingsprov
FM3D har SYV kl 8.00-10.00
- FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station.
- FM2D har SYV och station.
- EM3D lektion
- EM2D lektion