Kultur - studievecka 1 - 5

Stödmaterial och miljöarbete.

Studievecka 1 - 2021-06-07  -- 2021-06-11 (v23)

 Studievecka 2 - 2021-06-14 -- 2021-06-18 (v24)

Studievecka 3 - 2021-06-21  -- 2021-06-24 (v 25)

Studievecka 4 - 2021-06-28 -- 2021-07-02 (v26)

  • Modulen Kultur i Novo och
    veckans läxa
  • Vad tänker du på när du läser dikten till höger? Diskutera och lär orden. 
  • Basgrammatik - Verbgrupper. (Presens och perfekt particip till avancerade elever efter verbgrupper)
  • Fortsättning - > Huvudtext -  Tankekarta - Ondskan sidan 2- barnuppfostran
  • Grupparbete: Barnuppfostran. Se fil ovan på sidan 3. 
  • Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet eller  RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Sammanfatta i grupper. 
  • Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
  • Träna strukturen till genreprov - > Länk - Berättande och reflekterande
  • Prov - genreprov - Berättande och reflekterande -> exam.net eller annat alternativ

Studievecka 5 - 2021-07-05 -- 2021-07-09 (v27)

  • Modul Kultur i Novo och veckans läxa
  • Basgrammatik - "Smörgåsbord" Vi tränar efter behov i klassen. 
  • Huvudtext - Repetition av "Fem familjer, samer... och Ondskan" 
  • Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet eller valfri HF från RS eller På spåret D. 
  • Prov - Uppsamlingsprov
  • Utvecklingssamtal
  • Information om de kommande tre veckorna med temporär distans

    .........................STOPP........................





....................................... gamla planeringar 

Studievecka 1 - start 7 januari

Prov:
9/1 Informellt brev 
16/1 Läsprov
23/1 Hörprov
30/1 Genreprov (beskrivande och jämförande) (berättande och reflekterande)

6/2 Provfri
13/2 Uppsamlingsprov. 

Under modulen kommer vi att läsa texter ur följande två böcker: "Samerna, ett av världens urfolk", "fem familjer, nationella minoriteter", Rivstart B1+B2 och På spåret D. Ett extrablad med genremall för reflekterande text.

X = extraviktigt för genreprovet


Måndag 6/1 Skolan är stängd - måndagens lektioner flyttas till andra dagar.

  • Introduktion av modulen Kultur
    (studiehäfte, loggbok, texter, Novo, uppdrag, textgenre, fråga 1)
  • Vad är kultur? Tankekarta s 8 i häftet. Associationer och diskussion.
  • Centralt ordförråd, s 10-11 i häftet (ord och begrepp), vi bygger en ordlista i studiehäftet kultur. Vi utgår från Novo och gruppdiskussionerna.
  • Vi läser och diskuterar: "Fem familjer" eller "Samerna, ett av världens urfolk".
  • Film -> Minoriteter
Tisdag7/1 Modulen Kultur börjar idag
  • Hörövning "Fyra fester", sidan 146 i På Spåret D. (Ljudfilen på servern är spår 25)
  • "Ondskan" i häftet s 14, skriv ordlista s 15. Filmklipp finns på youtube.
  • Grammatik: vi diskuterar tempus med mera utifrån texten "Ondskan".
    (instruktion s 12 Arbeta både med basgrammatik och avancerad grammatik 1-7)
  • Kulturella skillnader - barnuppfostran s 16 häftet. Grupparbete påbörjas idag. Rädda barnen.
Onsdag
  • Avsluta grupparbetet från igår s 16.
  • Springdiktamen. Meningar med ord från "Ondskan"
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
  • Beskriva och jämföra: Läraren beskriver och jämför tillsammans med eleverna två konstverk på tavlan med projektorn. Syfte: Du ska få ett ordförråd så att du kan i nästa steg beskriva och jämföra i smågrupper.
  • Grupparbete. En svensk kulturpersonlighet -> 27 i häftet, påbörjas idag.
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.
    EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
Torsdag
  • Lyssna och interagera: jämför två låtversioner.
    Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
  • Ted Gärdestad - Himlen                           
    Jill Johnson-Himlen
  • Vad tänker du på när du läser dikten till höger? --> 
  • Prov: informellt brev 
  • FM3D har SYV kl 8.00-10.00 
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station. 
  • FM2D har SYV och station
  • EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
  • EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
-----------------

Studievecka 2


Måndag

  • Loggbok. Fråga 2, s 4.
  • Läsa och lyssna, RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Arbeta med texten enligt lärarens instruktion.
  • Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
  • Fortsättning -> En svensk kulturpersonlighet.  
Tisdag
  • Hörövning, RS B1+B2, TB, s 113-114. Lyssna och anteckna. Spår 58. (se s 33 i häftet).
  • Genre: beskrivande och jämförande - struktur, s 20. "Språk och språk" / Genre: berättande och reflekterande X - struktur, extrablad, "Språk, världen och jag". 
  • Lyssna på och läs en text om känslor: Ljud
  • Text
  • Film -> Ord, begrepp och uttryck för känslor 
Onsdag
  • Springdiktamen.
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
  • Grupparbete: beskriv ett konstverk. Arbeta med uppdragets uppgifter 1 och 2, s 5-7.
  • Talövning: (prov 21, fil E på servern), öva att uttrycka känslor i kombination med prepositioner från gårdagens lektion.
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
Torsdag
  • Lyssna och interagera: jämför två låtversioner (övning inför uppdraget)Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
    Lasse Berghagen-Stockholm i...        
    Petter-Stockholm i...
  • Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV?)
    Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
  • Prov: Läsprov 
  • FM3D har SYV 8.00-10.00.
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station i skolan. 
  • FM2D har SYV och station
  • EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
  • EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
-----------------

Studievecka 3

Måndag

  • Loggbok. Fråga 3, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1.
  • Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera.
  • Ta med en tidning idag. T ex lokaltidning, DN eller Svd. Nyheter - tidningar, uppgift 2, s 18.
  • Träna genre: berättande och reflekterande X
Tisdag
  • Hörövning, På spåret D, s 146, spår 25.
  • Vad vet du om källkritik? Uppgift 3, s 19 i häftet
  • Gruppdiskussion: vad är källkritik? när behöver vi vara källkritiska? varför är det viktigt?
  • Vi tittar på filmen "Upphovsrätt och källkritik" 
  • Grammatik: huvudsatser och bisatser. Uppgift 5, s 22 i häftet. X
Onsdag
  • Springdiktamen.
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
  • Skriva - beskrivande och jämförande text. Uppgift 4, s 21 i häftet /berättande och reflekterande, extrablad,
    X
  • Interaktion -> Källkritik, s 19. Fortsättning.
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
Torsdag

  • Lyssna och interagera: jämför två låtversioner. Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
  • Lisa Ekdahl-Öppna upp ditt fönster             
    Danny-Öppna upp ditt fönster
  • Uppdrag Kultur - instruktioner och förberedelse, s 5-7 i häftet. Fortsättning.
  • Prov: hörprov 
  • FM3D har SYV 8.00-10.00. 
    Fredag
    • FM3D arbetar hemma med NOVO och kan komma till NOVO-station eller andra stationer.
    • FM2D har SYV och station.
    • EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
    • EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
    ---------------------

    Studievecka 4


    Måndag

    • Loggbok. Fråga 4, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1 och 2.
    • Läsa, göra övningar och träna futurum och bisatser.
      Tro och traditioner,
      "Alex och Maria går på fest". På spåret D, s 133 och framåt. 
    • Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera.
    Tisdag
    • Hörövning, RS B1+B2, TB, 172-173, spår 94. Dialog om högtider.
    • Repetition av genren s 20-21. / Extrablad "Språk, världen och jag".
      X
    • Grupparbete: berätta och skriv med hjälp av nyckelord. Uppgift 11, s 25 i häftet.
    Onsdag
    • Springdiktamen, meningar med ord från texten "Alex och Maria går på fest".
    • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
    • Kultur - vett och etikett - vad gäller i Sverige? uppgift 10, s 24 i häftet. Individuellt och i grupp.
    • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
    • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.

    Torsdag 
    • Repetition av veckans övningar och texterna Fem familjer och Ondskan.
    • Träna grammatik, s 29-33.
    • Prov: genre, skriva beskrivande och jämförande.  berättande och reflekterande.
    • FM3D har SYV 8.00-10.00.

    Fredag
    • FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station. 
    • FM2D har SYV och station.
    • EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
    • EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)

    -----------------------


    Studievecka 5


    Måndag

    • Loggbok. Fråga 5, s 4. Nu är det hög tid att göra klart uppdraget! Behöver du lektionstid till det?
    • Träna grammatik, s 29-33.
    • Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera och sammanfatta i skrift.  
    • Fem familjer och Ondskan, fortsättning.
    Tisdag
    • Hörövning, På spåret D, s 202, spår 32. Fyra bröllop
    • Svenska ordspråk, uttryck, fraser och lite slang. Uppgift 9, s 23. 
    • Muntlig interaktion och skriva. RS B1+B2, s 254:E och fraserna i den gula rutan. Uppgift 6, s 22.
    Onsdag
    • Springdiktamen.
    • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur.
    • Muntlig interaktion. Konstnärligt uttryckssätt. Uppgift 7, s 22.
    • Hur blev det med grupparbetet på s 27?
    • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
    • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan.EM3D och EM2D arbetar med onsdagens lektionsinnehåll på fredagar.
    Torsdag
    • Presentation av grupparbetet s 27. Avslutning och presentation.
    • Läsa, skriva och interagera i smågrupper. Gapminder, uppgift 1, s 17. 
    • Provfri vecka. 
    • FM3D har SYV 8.00-10.00.
    Fredag
    • FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station. 
    • FM2D har SYV och station.
    • EM3D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll)
    • EM2D lektion (se onsdagen för lektionsinnehåll) 

    --------------------


    Studievecka 6 - utvecklingssamtal, grupparbete, studiebesök, uppsamlingsprov.

    Studiebesök bokade på Scenkonstmuseum denna vecka. Läraren informerar om dag och tid. 
    Våra studiebesök är mobilfria.  

    Du har utvecklingssamtal med din lärare under veckan. 



    Måndag

    • Arbetsuppgifter i smågrupper och NOVO individuellt. Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag.
    • Utvecklingssamtal enligt bokningslista.
    Tisdag
    • Arbetsuppgifter i smågrupper ochc NOVO individuellt. Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag.
    • Utvecklingssamtal enligt bokningslista.
    Onsdag
    • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
    • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
    Torsdag
    • Blandade övningar (spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag).
      Repetition. Texter. Grammatik. Uppdrag.
    • Prov: uppsamlingsprov 
    • FM3D har SYV kl 8.00-10.00
    Fredag
    • FM3D arbetar hemma med NOVO och/eller SYV-Workshop med Pelle och/eller annan valfri station. 
    • FM2D har SYV och station.
    • EM3D lektion
    • EM2D lektion
    -----------------