Lag & rätt - studievecka 1 - 6

Under rådande omständigheter kommer modulen att anpassas till fjärrundervisning och distansstudier. Läs din klassblogg där läraren informerar hur du ska arbeta.

Uppdaterats 2020-03-19 R-LK

Nästa modulstart 20 mars

Provdagar:
Informellt brev
Läsförståelse
Hörförståelse
Genreprov
(P) (jämförande och argumenterande)

När kan jag skriva Nationellt prov D? 
 

Planering studievecka 1


Måndag - 20 mars

  • Arbetshäfte Lag & rätt med loggbok och broschyr "Rättegången" delas ut.  Ta med dem till skolan varje dag! 
  • Genomgång: NOVO: Modulen Lag & rätt och uppdraget. S 3-7 i arbetshäftet. 
  • Svara på fråga 1, s 4
  • Fria associationer - tankekarta s 9
  • Förstå "Det svenska rättsväsendet" s 16. Läraren läser högt. Frågor och diskussion.
  • NOVO och s 11, centralt ordförråd
  • Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!  

Tisdag 

  • Hörförståelse - instruktion får du av läraren! (filerna på servern L&R)
  • Antingen "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 i häftet i smågrupper.
    Idag hypotes och egna frågor. (läraren förklarar läsförståelsestrategierna på s 13)
  • Pronomen s 39 och RS, ÖB:110-111 
  • Vi tittar på hur vi kan skriva fakta, åsikt och argument samt jämförelseord och sambandsord. (P)
  • Vi jämför statistik i olika länder och skriver meningar Världskoll och  Globalis   (P)
Onsdag
  • "Lasse-Maja" eller "Fånge med publik" fortsätter 
  • Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka) 
  • Imorgon skriver ni prov. Då är det bra att titta på filmen Informellt brev! 
  • Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag

Torsdag

  • FM3D har SYV 8.00-10.00
  • Uttal start från s 262- i RS B1+B2. Fortsättning varje torsdag.
  • Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36)
  • PROV: informellt brev (detta prov bedöms endast med N= nybörjare, M= i mitten, S= slutet (S är en godkänd text som NPD-underlag)

Fredag 

  • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
  • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
  • Läs planering för studievecka 2
  • Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag. 
................................................................................................................................................
Planering studievecka 2

Måndag
  • Visa din loggbok, s 3, för läraren.
    Under tiden tyst lektion:
     
  • Svara på fråga 2, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan) 
  • Skriv ordlista s 11 och: öva i par: låna boken Rivstart textbok B1+B2 av läraren. Gör uppgiften på s 144-146. (P) 
  • Titta, lyssna och anteckna: Film ->till 6.17 Rättsprocess (P)
  • Läsa och skriva: 1. s 3-10. Rättegången - hur blir den? 2. Skriv ordlista på s 12 i häftet. Vem sitter var? 
  • Film -> Misshandel på krogen Vi tittar på halva filmen idag och den andra halvan imorgon.   (P)
  • Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, 1 timme valfri dag! 
Tisdag
  • Springdiktamen/diktamen från förra veckans nyhet
  • Läsa och titta: Kan du orden från ordlistan från s 12 nu? Repetera före lektionen! Vi tittar på vad som händer före, under och efter rättegången Rättegångsskolan Rättegången - hur blir den? Film -> Misshandel på krogen Vi tittar på den andra halvan idag. 
  • Grammatik: Vilket tempus använder du när du återberättar? Vilka detaljer är viktiga?
  • Tala och interagera: Återberätta ett stycke från "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 för varandra. 
  • Skriv ordlista "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 de två första styckena
Onsdag
  • Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
  • "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21. Vi fortsätter att läsa och använder läsförståelsestrategier. Vi förklarar och förtydligar det vi inte förstår och skriver förklaringar i ordlistan s 22-23. 
  • Högläsning och uttalsövningar på det tredje stycket i "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21
  • Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
Torsdag
  • FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
  • Uttal fortsätter s 262-  RS B1+B2. 
  • Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text.  
  • Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
  • Prov: Läsförståelse

Fredag 

  • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
  • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
  • Läs planering för studievecka3
  • Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag. 
................................................................................................................................................
Planering studievecka 3 

Måndag
  • Visa din loggbok, s 3, för läraren.
    Under tiden tyst lektion:
     
  • Svara på fråga 3, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan) 
  • Läsning av återstående stycken av "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21. 
  • Fortsätt med ordlistan och leta efter verb med -s i texten också.  
  • Jämför era tidigare hemländers rättssystem med Sverige muntligt i smågrupper. (lektion från studievecka 2, kommer ni ihåg? (P)
  • Skriv alla jämförelseord du kommer ihåg!  
  • Några ord här: samma, lik-olik, likt-olikt, lika-olika, likadan, likadant, likadana, annorlunda, liknar, liknande, skillnad (P)
  • Film -> Adjektivets komparation 
  • Hur används adjektiv för jämförelser? s 39, komparation.  (P)
  • Ta med din lokaltidning, DN eller SvD imorgon! Lokaltidning brukar komma i din brevlåda en gång i veckan. Spara den för i den finns ofta notiser. 
  • Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!   
Tisdag
  • Springdiktamen/diktamen. Meningar från antingen nyhet från förra veckan eller annan HF-uppgift
  • Leta efter notiser om brott i tidningen i smågrupper. Diskutera innehållet och formen. Vilka ord används? 
  • Titta på notiser i Novo
    Grammatik:
     
  • Genomgång av s-verb, s 35-36 i häftet, övning 2 
  • s 113-114 i Rivstart B1+B2 övningsbok, Verb med -s.
    Låna boken av läraren under lektion!
     
  • Film 1 -> verb med -s passiv form 
  • Film 2 -> verb med -s reciprok 
  • Film 3 -> verb med -s deponens
Onsdag
  • Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
    Grammatik:
    valfri basgrammatik: ordföljd, tempus, NU- och DÅ-tidsfokus
  • Repetition och skrivträning inför genreprovet nästa vecka:
    s 27 och NOVO - Lag & rätt - Vanliga brott. (P)
  • Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
Torsdag
  • FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
  • Uttal fortsätter s 262-  RS B1+B2. 
  • Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text. 
  • Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
  • Prov: hörförståelseprov

Fredag 

  • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
  • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
  • Läs planering för studievecka 4
  • Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag.
................................................................................................................................................
Planering studievecka 4
  • Visa din loggbok, s 3, för läraren.
    Under tiden tyst lektion:
     
  • Svara på fråga 4, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan) 
  • Läsning av återstående stycken av "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21. Vad vill du fråga om?   
  • Läraren läser och förtydligar texten.  
  • Diskussion: Vad tycker du om Lasse-Maja? 
  • Diskussion: Vad skulle du vilja säga till Lasse-Maja?
  • Idag börjar vi skriva brev till Lasse-Maja! men först tränar vi konditionalis! 0:59 och Rivstart B1+B2, ÖB s 115
  • Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!  
Tisdag 
  • Springdiktamen/diktamen. Meningar från antingen nyhet från förra veckan eller annan HF-uppgift  
  • Rivstart B1+B2 TB, s 147:H. Låna bok av läraren under lektion! (spår 79) 
  • Rivstart B1+B2 TB, s 149:A-151. Para ihop rubrikerna och texterna. 
  • Skriv klart ditt brev till Lasse-Maja, visa det för en klasskamrat och läs klasskamratens brev. Hjälp varandra med grammatikkontroll! Använd positionsschema och verblista!
Onsdag

  • Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
    Grammatik:
     
  • Basgrammatik tränas enligt gruppens behov
  • Visa brevet till Lasse-Maja för läraren. Idag får ni läsa varandras brev. Sedan gör vi ett häfte av dem. Om ni vill kan vi publicera dem på bloggen också!
  • Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
Torsdag
  • FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
  • Uttal fortsätter s 262-  RS B1+B2. 
  • Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text. 
  • Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
  • Prov: genreprov

Fredag 

  • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
  • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
  • Läs planering för studievecka 5
  • Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag. 

................................................................................................................................................
Planering studievecka 5

  • Visa din loggbok, s 3, för läraren.
    Under tiden tyst lektion:
     
  • Svara på fråga 5, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan)  
  • Rivstart B1+B2, textbok, s 152-153.
  • Rivstart B1+B2, Övningsbok, s 116: ordkunskap, verb. (låna boken av läraren under lektionen).
  • Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men 1 timme minst!   
Tisdag
  • Läs och skriv ordlista. Vad är mänskliga rättigheter? s 24-25. Läraren läser upp texten. Markera ord och fraser som du inte förstår. 
  • Basgrammatik: Vilka ordklasser hittar du? 
  • Rättigheter - mer eller mindre viktiga? Diskutera i smågrupper, s 26
    Din lärare ger dig ord och fraser för att uttrycka vad som är viktigt för dig.

    T ex:
    Det viktigaste för mig är... därför att...

Onsdag
  • Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)  
  • Avancerad grammatik: s 34-35 i häftet. För att kunna göra uppgifterna  måste du kunna de olika verbgrupperna och hur de ser ut.
  • Verb är/blir + perfekt particip. RSB1+B2, TB, s 151. ÖB, s 112.
  • Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
Torsdag

  • FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning s 30:8.
  • Uttal fortsätter s 262-  RS B1+B2. 
  • Tillämpning av uttalsregler på ett valfritt textstycke eller skriv en egen dialog i klassen som ni övar tillsammans. Återanvänd Lag & rätt-orden i dialogen!
  • Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
  • Provfri vecka

Fredag 

  • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
  • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
  • Läs planering för studievecka 6
  • OBS! Bokade utvecklingssamtal, studiebesök, uppsamlingsprov och lektioner nästa vecka
...........................................................
    Planering studievecka 6 - utvecklingssamtal, uppsamlingsprov och studiebesök samt repetitionslektioner

    Måndag 23 september
    • FM3D och FM2D arbetar i smågrupper enligt bokade tider samt avslutar sitt uppdrag. Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner.
    • EMD3 och EMD2 får information om dagens innehåll av Johanna och Cecilia. 
    • KV2D och KV3D ?
    Tisdag 24 september

    • FM3D och FM2D studiebesök på Polismuseet. Samling utanför 11.45.  Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner.
    • EMD3 och EMD2 studiebesök på Polismuseet. Samling utanför 13.45. Mer får information om dagens innehåll får du av Johanna och Cecilia.
    • KV2D och KV3D ?
    Onsdag 25 september
    • FM3D och FM2D arbetar i smågrupper enligt bokade tider samt avslutar sitt uppdrag. Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner efter paus då lärarna har personalmöte.
    • EMD3 och EMD2 får information om dagens innehåll av Johanna och Cecilia.
    • KV2D och KV3D ?
    Torsdag 26 september
    • Lektioner enligt schema

    Fredag  27 september

    • NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan.
      Sista chansen att skicka in uppdrag Lag & rätt!
    • Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
    • Läs planering för studievecka 1 i modul Ekonomi. Start 30 september.
     ............................................................................................
    Extra uppgifter:
    • Skriv en kriminalhistoria i smågrupper. Du får instruktion av läraren och ett papper med några föremål på. Föremålen måste finnas med i berättelsen. (lärare, underlag 11, s 93 i LH, läs instruktion s 41 i LH) 
    • Bra ord att kunna: söker, brottsplatsundersökning, planerar, brott, avslöjad, misstänker, begår, stulen, vankar, kniv, hörs. Läraren skriver fler ord på tavlan!
    ----------------------------------------------------------------------

    SFI D-kurs - modulen LAG & RÄTT
    Grammatik:

    Konditionalis 1 och 2, indirekt tal, pronomen,
    verb: är/bli+perfekt particip, s-verb

    Genre: Jämförelser, fakta, åsikt och argument
    Länkar:

    Sveriges domstolar
    Polisen
    Brå (inkl statistik) 
    Film 1 och hörförståelse -> Domare berättar 
    Film 2 och hörförståelse -> Jäv
    Film 3 och hörförståelse -> Nämndemän
    Sveriges Domstolar -> Presentation 
    Rättegångsskolan - vilka är med på olika språk.
    Rättegången - hur blir den? 
    Nästa steg?: Grammatikrepetition
    Alla moment märkta med (P) är extra viktiga inför genreprovet studievecka 4.