Uppdaterats 2020-03-19 R-LK
Nästa modulstart 20 mars
Provdagar:
Informellt brev
Läsförståelse
Hörförståelse
Genreprov (P) (jämförande och argumenterande)
När kan jag skriva Nationellt prov D?
Planering studievecka 1
Måndag - 20 mars
- Arbetshäfte Lag & rätt med loggbok och broschyr "Rättegången" delas ut. Ta med dem till skolan varje dag!
- Genomgång: NOVO: Modulen Lag & rätt och uppdraget. S 3-7 i arbetshäftet.
- Svara på fråga 1, s 4
- Fria associationer - tankekarta s 9
- Förstå "Det svenska rättsväsendet" s 16. Läraren läser högt. Frågor och diskussion.
- NOVO och s 11, centralt ordförråd
- Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!
Tisdag
- Hörförståelse - instruktion får du av läraren! (filerna på servern L&R)
- Antingen "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 i häftet i smågrupper.
Idag hypotes och egna frågor. (läraren förklarar läsförståelsestrategierna på s 13) - Pronomen s 39 och RS, ÖB:110-111
- Vi tittar på hur vi kan skriva fakta, åsikt och argument samt jämförelseord och sambandsord. (P)
- Vi jämför statistik i olika länder och skriver meningar Världskoll och Globalis (P)
- "Lasse-Maja" eller "Fånge med publik" fortsätter
- Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
- Imorgon skriver ni prov. Då är det bra att titta på filmen Informellt brev!
- Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
Torsdag
- FM3D har SYV 8.00-10.00
- Uttal start från s 262- i RS B1+B2. Fortsättning varje torsdag.
- Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36)
- PROV: informellt brev (detta prov bedöms endast med N= nybörjare, M= i mitten, S= slutet (S är en godkänd text som NPD-underlag)
Fredag
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
- Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka 2
- Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag.
Planering studievecka 2
Måndag
- Visa din loggbok, s 3, för läraren.
Under tiden tyst lektion: - Svara på fråga 2, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan)
- Skriv ordlista s 11 och: öva i par: låna boken Rivstart textbok B1+B2 av läraren. Gör uppgiften på s 144-146. (P)
- Titta, lyssna och anteckna: Film ->till 6.17 Rättsprocess (P)
- Läsa och skriva: 1. s 3-10. Rättegången - hur blir den? 2. Skriv ordlista på s 12 i häftet. Vem sitter var?
- Film -> Misshandel på krogen Vi tittar på halva filmen idag och den andra halvan imorgon. (P)
- Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, 1 timme valfri dag!
- Springdiktamen/diktamen från förra veckans nyhet
- Läsa och titta: Kan du orden från ordlistan från s 12 nu? Repetera före lektionen! Vi tittar på vad som händer före, under och efter rättegången Rättegångsskolan Rättegången - hur blir den? Film -> Misshandel på krogen Vi tittar på den andra halvan idag.
- Grammatik: Vilket tempus använder du när du återberättar? Vilka detaljer är viktiga?
- Tala och interagera: Återberätta ett stycke från "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 för varandra.
- Skriv ordlista "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21 de två första styckena
- Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
- "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21. Vi fortsätter att läsa och använder läsförståelsestrategier. Vi förklarar och förtydligar det vi inte förstår och skriver förklaringar i ordlistan s 22-23.
- Högläsning och uttalsövningar på det tredje stycket i "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21
- Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
- FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
- Uttal fortsätter s 262- RS B1+B2.
- Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text.
- Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
- Prov: Läsförståelse
Fredag
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
- Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka3
- Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag.
Planering studievecka 3
Måndag
- Visa din loggbok, s 3, för läraren.
Under tiden tyst lektion: - Svara på fråga 3, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan)
- Läsning av återstående stycken av "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21.
- Fortsätt med ordlistan och leta efter verb med -s i texten också.
- Jämför era tidigare hemländers rättssystem med Sverige muntligt i smågrupper. (lektion från studievecka 2, kommer ni ihåg? (P)
- Skriv alla jämförelseord du kommer ihåg!
- Några ord här: samma, lik-olik, likt-olikt, lika-olika, likadan, likadant, likadana, annorlunda, liknar, liknande, skillnad (P)
- Film -> Adjektivets komparation
- Hur används adjektiv för jämförelser? s 39, komparation. (P)
- Ta med din lokaltidning, DN eller SvD imorgon! Lokaltidning brukar komma i din brevlåda en gång i veckan. Spara den för i den finns ofta notiser.
- Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!
- Springdiktamen/diktamen. Meningar från antingen nyhet från förra veckan eller annan HF-uppgift
- Leta efter notiser om brott i tidningen i smågrupper. Diskutera innehållet och formen. Vilka ord används?
- Titta på notiser i Novo
Grammatik: - Genomgång av s-verb, s 35-36 i häftet, övning 2
- s 113-114 i Rivstart B1+B2 övningsbok, Verb med -s.
Låna boken av läraren under lektion! - Film 1 -> verb med -s passiv form
- Film 2 -> verb med -s reciprok
- Film 3 -> verb med -s deponens
-
Individuellt
och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge
kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen
nästa vecka)
Grammatik: valfri basgrammatik: ordföljd, tempus, NU- och DÅ-tidsfokus - Repetition och skrivträning inför genreprovet nästa vecka:
s 27 och NOVO - Lag & rätt - Vanliga brott. (P) - Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
- FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
- Uttal fortsätter s 262- RS B1+B2.
- Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text.
- Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
- Prov: hörförståelseprov
Fredag
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
- Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka 4
- Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag.
Planering studievecka 4
- Visa din loggbok, s 3, för läraren.
Under tiden tyst lektion: - Svara på fråga 4, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan)
- Läsning av återstående stycken av "Lasse-Maja" RS s 154-155 eller "Fånge med publik" s 20-21. Vad vill du fråga om?
- Läraren läser och förtydligar texten.
- Diskussion: Vad tycker du om Lasse-Maja?
- Diskussion: Vad skulle du vilja säga till Lasse-Maja?
- Idag börjar vi skriva brev till Lasse-Maja! men först tränar vi konditionalis! 0:59 och Rivstart B1+B2, ÖB s 115
- Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men cirka 1 timme minst!
- Springdiktamen/diktamen. Meningar från antingen nyhet från förra veckan eller annan HF-uppgift
- Rivstart B1+B2 TB, s 147:H. Låna bok av läraren under lektion! (spår 79)
- Rivstart B1+B2 TB, s 149:A-151. Para ihop rubrikerna och texterna.
- Skriv klart ditt brev till Lasse-Maja, visa det för en klasskamrat och läs klasskamratens brev. Hjälp varandra med grammatikkontroll! Använd positionsschema och verblista!
- Individuellt
och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge
kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen
nästa vecka)
Grammatik: - Basgrammatik tränas enligt gruppens behov
- Visa brevet till Lasse-Maja för läraren. Idag får ni läsa varandras brev. Sedan gör vi ett häfte av dem. Om ni vill kan vi publicera dem på bloggen också!
- Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
- FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning
- Uttal fortsätter s 262- RS B1+B2.
- Tillämpning av uttalsregler på ett stycke av veckans text.
- Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
- Prov: genreprov
Fredag
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
- Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka 5
- Kom ihåg att skriva upp i din loggbok vilka moment du har gjort i NOVO. Visa för läraren på måndag.
................................................................................................................................................
Planering studievecka 5
- Visa din loggbok, s 3, för läraren.
Under tiden tyst lektion: - Svara på fråga 5, s 4. (Läraren skriver frågan på tavlan)
- Rivstart B1+B2, textbok, s 152-153.
- Rivstart B1+B2, Övningsbok, s 116: ordkunskap, verb. (låna boken av läraren under lektionen).
- Arbete med uppdragets fråga 1 och 2 under veckan, valfri dag men 1 timme minst!
- Läs och skriv ordlista. Vad är mänskliga rättigheter? s 24-25. Läraren läser upp texten. Markera ord och fraser som du inte förstår.
- Basgrammatik: Vilka ordklasser hittar du?
- Rättigheter - mer eller mindre viktiga? Diskutera i smågrupper, s 26
Din lärare ger dig ord och fraser för att uttrycka vad som är viktigt för dig.
T ex: Det viktigaste för mig är... därför att...
Onsdag
- Individuellt och i smågrupper: nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta och ge kamratrespons. Läs nyheten och skriv ordlista. (diktamen/springdiktamen nästa vecka)
- Avancerad grammatik: s 34-35 i häftet. För att kunna göra uppgifterna måste du kunna de olika verbgrupperna och hur de ser ut.
- Verb är/blir + perfekt particip. RSB1+B2, TB, s 151. ÖB, s 112.
- Grupp EM2D och EM3D har NOVO-dag
- FM3D lektioner med SYV: arbete och utbildning s 30:8.
- Uttal fortsätter s 262- RS B1+B2.
- Tillämpning av uttalsregler på ett valfritt textstycke eller skriv en egen dialog i klassen som ni övar tillsammans. Återanvänd Lag & rätt-orden i dialogen!
- Klasspecifika uppgifter från häftet och böckerna (s 28:6 gapminder, s 29:7 nyhet, s 31:9 svenska ordspråk..., 32, uppgift 10-11, vett och etikett och skriv med nyckelord, grammatik s 33-36
- Provfri vecka
Fredag
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan
- Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka 6
- OBS! Bokade utvecklingssamtal, studiebesök, uppsamlingsprov och lektioner nästa vecka
Måndag 23 september
- FM3D och FM2D arbetar i smågrupper enligt bokade tider samt avslutar sitt uppdrag. Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner.
- EMD3 och EMD2 får information om dagens innehåll av Johanna och Cecilia.
- KV2D och KV3D ?
- FM3D och FM2D studiebesök på Polismuseet. Samling utanför 11.45. Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner.
- EMD3 och EMD2 studiebesök på Polismuseet. Samling utanför 13.45. Mer får information om dagens innehåll får du av Johanna och Cecilia.
- KV2D och KV3D ?
- FM3D och FM2D arbetar i smågrupper enligt bokade tider samt avslutar sitt uppdrag. Mer info får du av Riitta och Johanna. Inga lektioner efter paus då lärarna har personalmöte.
- EMD3 och EMD2 får information om dagens innehåll av Johanna och Cecilia.
- KV2D och KV3D ?
- Lektioner enligt schema
Fredag 27 september
- NOVO: FM3D studerar modulen Lag & rätt hemma eller kommer till stationer i skolan.
Sista chansen att skicka in uppdrag Lag & rätt! - Övriga grupper arbetar med onsdagens program och övningar i häftet
- Läs planering för studievecka 1 i modul Ekonomi. Start 30 september.
Extra uppgifter:
- Skriv en kriminalhistoria i smågrupper. Du får instruktion av läraren och ett papper med några föremål på. Föremålen måste finnas med i berättelsen. (lärare, underlag 11, s 93 i LH, läs instruktion s 41 i LH)
- Bra ord att kunna: söker, brottsplatsundersökning, planerar, brott, avslöjad, misstänker, begår, stulen, vankar, kniv, hörs. Läraren skriver fler ord på tavlan!
SFI D-kurs - modulen LAG & RÄTT
Grammatik:
Konditionalis 1 och 2, indirekt tal, pronomen,
verb: är/bli+perfekt particip, s-verb
Genre: Jämförelser, fakta, åsikt och argument
Länkar:
Sveriges domstolar
Polisen
Brå (inkl statistik)
Film 1 och hörförståelse -> Domare berättar
Film 2 och hörförståelse -> Jäv
Film 3 och hörförståelse -> Nämndemän
Sveriges Domstolar -> Presentation
Rättegångsskolan - vilka är med på olika språk.
Rättegången - hur blir den?
Nästa steg?: Grammatikrepetition
Alla moment märkta med (P) är extra viktiga inför genreprovet studievecka 4.