Politik - studievecka 1 - 5

Stödmaterial och miljöarbete.

Studievecka 1 - 2021-05-03  -- 2021-05-07 (v18)

 Studievecka 2 - 2021-05-10 -- 2021-05-14 (v19)

  • Modul Politik
  • Veckans läxa i Novo - 
  • Centralt ordförråd
  • Basgrammatik - Huvudsatser och bisatser. Ordföljd. 
  • Huvudtext - "Demokrati är inte detsamma som att få som man vill" (Läsförståelsestrategier, ordlista, frågor, 
  • Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet och Rivstart B1+B2, TB, s 81-82:G, Mia och Daniel, spår 37. (eller välj HF från På spåret D). 
  • Genre: Insändare. Läs olika insändare från lokaltidning och nätet.
    Studera strukturen för insändare i filen -> Insändare.
    Rubrik, inledning, åsikt, argument, förslag, uppmaning, signatur. 
    Ta med tidningen "Mitt i ..." så kollar vi insändare där. 
  • Prov - Hörförståelse -> exam.net - FM3D och FM2D skriver provet i början på veckan då to+fre är lediga dagar. EM2D och KV2D och KV3D valfri dag som passar. 
  • Obs! Torsdag 13/5 är en röd dag. Fredag 14/5 är en klämdag och personal är lediga. 

 Studievecka 3 - 2021-05-17  -- 2021-05-21 (v 20)

  • Modul Politik
  • Veckans läxa i Novo - 
  • Centralt ordförråd
  • Basgrammatik - Konditionalis eller annan grammatik enligt nivån i gruppen.
    Tycker, tränker, tror
  • Huvudtext - Stefan Löfven och tidslinje
  • SVT-play - Stefan Löfven - utgått
    Kort -> Stefan Löfven
  • Grupparbete: Tidslinje - Stefan Löfvens och din
  • Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet från Radio Sweden (välj ämnet politik). 
  • Genre: Insändare. Träna skriva insändare i smågrupper. 
    Studera strukturen för insändare i filen -> Insändare.
    Rubrik, inledning, åsikt, argument, förslag, uppmaning, signatur. 
  • Prov - Läsförståelse - > exam.net

Studievecka 4 - 2021-05-24 -- 2021-05-28 (v21)

  • Modul Politik
  • Veckans läxa i Novo - 
  • Centralt ordförråd
  • Träna till test: statistik
  • Basgrammatik - Tidsuttryck och tidsprepositioner
  • Huvudtext - EU/Internationellt (tipsa om fler texter)
    En text -> EU på lätt svenska
    Film -> EU på lätt svenska
  • Spel -> EU-pussel 
    Spel -> Upptäcktsfärd i Europa.  
  • Hörförståelse/läsförståelse: På spåret D, s 114. spår 21
  • Genre: Insändare. Fortsätt att träna skriva insändare i smågrupper. 
    Studera strukturen för insändare i filen -> Insändare.
    Rubrik, inledning, åsikt, argument, förslag, uppmaning, signatur. 
  • Genre: Film -> Insändare
  • Prov - genreprov - insändare ska skrivas -> exam.net 

Studievecka 5 - 2021-05-31 -- 2021-06-04 (v22)

  • Modul Politik
  • Veckans läxa i Novo - 
  • Centralt ordförråd
  • Basgrammatik - "Smörgåsbord" Vi tränar efter behov i klassen. 
  • Huvudtext - Repetition
  • Hörförståelse/läsförståelse - Nyhet och RS B1+B2 s 38, spår 14.
    (eller välj HF från På spåret D). 
  • Prov - Hörförståelseprov (extra - missade prov)
  • Utvecklingssamtal

------------------------------------------------------------Gamla planeringar ->
11 november - 20 december Informellt brev 14/11
Läsprov 21/11
Hörprov 28/11
Genreprov - insändare 5/12


Studievecka 1

Ordspråk:
Mycket snack och litet verkstad
Lova guld och gröna skogar

Lova runt ment hålla tunt - Kan du fler?
S 24 i häftet


Måndag
  • Politik. Tankekarta s 8 i häftet (brainstorming, associationer. Fråga 1, s 4)
  • Genomgång av modulen Politik. (häfte, bok, NOVO, uppdrag, genre, börja med ordlistan)
  • Filmtegration 1-2 Film -> Valfrihet: Svensk demokrati och Så röstar man (film, läsa, skriva ordlista)
  • Vad är valfläsk? Vad är politikerförakt? s 24
  • Centralt ordförråd s 10-11. Samla nya ord här så att du lätt hittar dem och kan repetera under de kommande veckorna. 
  • Om Stefan Löfven, s 14-15 i häftet (läsa, ordlista)
  • SVT-play - Stefan Löfven
  • Grupparbete: Tidslinje - Stefan Löfven, s 16. Sök mer information på Internet. Ange källa.
Tisdag
  • Visa ditt grupparbete och källa.  
  • Svensk politik Rivstart B1+B2, ÖB, s 60. (Ordkunskap).
    Här tränar du grammatik också: rätt form av verb, substantiv  och adjektiv.
    Det finns de som menar att "hjälpverbet tvingar andra verbet att stå i infinitiv" men du kan också se det som en kärleksrelation: "hjälpverb och infinitiv älskar varandra". :)
  • Svensk politik Rivstart B1+B2, TB, s 77-78, spår 35. (läsa, lyssna och följ instruktionen!)
  • Så fungerar riksdagen, s 3-4. (läsa, ställa frågor, skriva ordlista, ordkunskap och diskussion)
Onsdag
Torsdag
  • FM3D SYV
  • Blandade övningar
    (häftet s 17, "Tidslinje - min egen", Integration, s 9, spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel x)
  • Prov: informellt brev
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
.....................................................

Studievecka 2

Måndag
  • Loggbok. Fråga 2, s 4.
  • Filmtegration 3. Film ->Valfrihet, Regering och riksdag (film, läsa, skriva ordlista)
  • Kapitel 6, Rivstart B1+B2, TB, s 84-85, "Riksdagen, regeringen..." (film, läsa, skriva ordlista)
  • Skriva: skriv 4-5 meningar med hjälp av diagrammet på s 85 i RS.  
  • Fortsättning med texten "Demokrati är inte...". (ställa hypotes, skriva egna frågor, förtydliga, sammanfatta) Svara också på frågorna!
Tisdag
  • Höra. Rivstart B1+B2, TB, s 81-82:G, Mia och Daniel, spår 37.
  • Springdiktamen. (meningar med nya ord från igår)
  • Så fungerar riksdagen, s 5, grundlagar
  • Kapitel 6, Rivstart B1+B2, TB, s 82, grundlagar.
    (läsa, ställa frågor, skriva ordlista, ordkunskap och diskussion)
Onsdag
  • Genre: Avancerad insändare och sambandsord, s 21.
    Vi tittar på de 7 viktiga delarna som ska vara med
  • Vi tittar på olika insändare, t ex "Vi behöver ingen ny väg", "Modiga politiker...".(separat kopia).
    Hittar du de olika delarna där?
  • Skrivuppgift insändare s 22
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
Torsdag
  • FM3D SYV
  • Grammatik s 22:5. RS ÖB, s 20-22.  Huvudsats och bisats. Träna s 30-32 i häftet.
  • Blandade övningar
    (häftet, t ex s 13, spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel X)
  • Prov: läsprov
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
......................................................
Studievecka 3

Måndag
Tisdag
  • Nyhet s 19. Ta med dig en tidning!
  • Film -> Varför är det viktigt att läsa?
    (titta, lyssna, anteckna, diskutera dina läsvanor och deras betydelse, vad kan du göra mer?)
  • Grammatik: omskrivning istället för imperativ häftet s 23:6-7.
    (RS B1+B2, s 247-250, läsa, lyssna, diskutera)
  • Träna till test/NPD (till läraren: Samspråk D, servern-> "Litteratur och ljudfiler")
Onsdag
  • Vad vet du om EU-migranter? S 20:3, andra frågan.(Associationer, frågor, informationssökning och sammanställning).
    Fakta: EU-migrant är egentligen en person från ett EU-land som kommit för att arbeta eller studera i ett annat EU-land.
    Men, när media pratar om EU-migranter vilka menar de då?
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
Torsdag
  • FM3D SYV
  • Grammatik: Indefinita pronomen - obestämda pronomen, s 33 i häftet. Genomgång och skriva egna meningar. 
  • Blandade övningar
    (häfte, spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel X
    )
  • Prov: hörprov
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
.....................................................

Studievecka 4

Måndag
  • Loggbok. Hur långt har du kommit med ditt uppdrag? Fråga 4, s 4.
  • Filmtegration 6. Film -> Valfrihet: Riksdagens partier  (film, läsa, skriva ordlista)
  • Så fungerar riksdagen, s 7. 
  • Gruppuppgift: 1. Välj ett parti. 2. Sök information på partiets webbsida om: Integration och språk.
  • Svenska ordspråk, uttryck, fraser och lite slang, s 24:9.
    Diskutera vad de olika partimedlemmar kallas officiellt och i folkmun.
    Diskutera också vad allmänheten har för inställning till politikerna och vad säger de?
  • Om tid finns idag: Skriv dialog 2-3 personer som representerar olika partier. Dialogen ska handla om ett bestämt ämne. Inspiration s 24, överdriv gärna! Din lärare berättar mer. (t ex höjda skatter, invandring, EU eller annat)
Tisdag
  • Gör klart gårdagens grupparbeten!
  • Repetition av insändare inför provet.  Titta på skrivtips RS B1+B2 TB, s 130. 
  • Gapminder, s 18:1.
  • Träna till test/NPD (till läraren: Samspråk D, servern-> "Litteratur och ljudfiler")
Onsdag
  • Kultur - vett och etikett - vad gäller i Sverige? S 25:10. 
  • Grammatik: Tidsprepositioner s 34 i häftet.  
  • S 23:5-8 i häftet. 
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)  
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
Torsdag
  • FM3D SYV
  • SYV: Titta på din egen tidslinje igen, s 17. Vad behöver du veta för skriva prognos om din framtid? (t ex info om studier, yrken, arbetsmarknad)
  • Lyssna och grammatik: tycka, tänka och tro.
    RS B1+B2, s 117:E-G, Vad tänker du på? Spår 63. 
  • Blandade övningar
    (spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel X
  • Prov: genreprov skriva (insändare avancerad)
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
.....................................................
Studievecka 5

Måndag
  • Loggbok. Nu är det hög tid att göra färdigt ditt uppdrag! Vad saknas?
  • Fråga 5, s 4: Har du ökat ditt ordförråd under modulen? Titta på: tankekarta s 8 och ordlistor i häftet.
  • Kommer du ihåg att vi pratade om EU-migranter förra veckan? Nu är det dags att skriva en text ur en migrants perspektiv. En rad händelser som kopplas samman i en berättelse. Nyckelord i rutorna.
    Läraren hjälper dig med 1-2. S 26-27.
  • "Kärlek och hopp" På spåret D, s 203. Lagar om äktenskap.
  • Börja med att titta på Världskoll: "barnäktenskap". Hur ser det ut i världen? (diskussion och jämförelser). Vad säger FN-konventionen?
Tisdag
  • Grupparbete instruktion s 28-29: Fakta och jämförelser. Info kan hämtas från Globalis - Länder och Världskoll -> Fokus Gapminder -> Dollar Street
  • Valfria uppgifter från häftet Politik och RS B1+B2 kap 6 som klassen har kvar att göra.
  • Träna till test/NPD. Höra, På spåret D, s 202. Fyra bröllop och Vad är rätt och vad är fel?. Spår 32-33.  
Onsdag
  • Arbete med uppdraget och uppgifter i häftet, se sidan 12 -> Arbeta med basgrammatik och avancerad grammatik. Välj texten "Demokrati är...." eller en annan text. 
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
Torsdag
  • S 12 i häftet -> Uttal och högläsning. Välj ett stycke från samma text där du arbetade med grammatik igår. T ex "Demokrati är.....".
  • Blandade övningar
    (spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel X
  • Provfri vecka
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
.......................


Studievecka 6 - utvecklingssamtal, studiebesök och uppsamlingsprov

Måndag
  • Utvecklingssamtal enligt schema.
  • Gruppuppgift. Information från läraren. 
Tisdag - 17 december
  • Studiebesök i Riksdagen FM-grupper kl 9.30 och EM-grupper 14.30. Information från läraren. 
Onsdag
  • Förmiddagsgrupper: Utvecklingssamtal enligt schema.
  • EM3D arbetar med NOVO hemma.  
  • EM2D arbetar med NOVO och SYV i skolan
Torsdag
  • FM3D SYV
  • Blandade övningar
    (spel, sång, grammatik, uttal, uppdrag, kapitel X
  • Prepositioner för känslor och attityder s 32
  • Valfria uppgifter från häftet Politik och RS B1+B2 kap 6 som klassen har kvar att göra.
  • Provfri vecka
Fredag
  • FM3D arbetar hemma med NOVO men du kan också komma till valfri station i skolan.
  • FM2D har SYV och station 
  • EM3D lektion
  • EM2D lektion
...................... 

Planering från hösten 2018. ->
SFI D-kurs - modulen Politik
Grammatik
Basgrammatik. Indirekt tal.
Ordföljd i bisats. Tycka, tänka, tro. Sambandsord .
Konditionalis 1 och 2.

Genre:
Avancerad insändare med åsikt och argumentation
 

Länkar:
Sveriges Riksdag

Kungafamiljen och Sveriges statsskick
Världskoll - att jämföra länder
Mänskliga rättigheter/Europakonventionen

Kommer du ihåg Nästa steg?:
 
Grammatikrepetition
................................................................................................................................................

Planering studievecka 1

Måndag
 Genomgång av modulen POLITIK och uppdraget.
Loggbok, övningshäfte och häftet Sveriges Riksdag delas ut.
Film:   Svensk demokrati  (TV4)
Läsa:
"Demokrati är inte detsamma som att få som man vill" (Läsförståelsestrategier, ordlista och svara på frågorna)
Höra:
läraren läser texten "Demokrati..." 
Skriva: Skriva egna frågor och svara på andras frågor.
Tala och interagera: Diskussion om vad demokrati betyder för dig.
Träna att formulera frågor och svar. Exempel på tavlan.

Grammatik: basgrammatik
Studieteknik:
Vem är din kontaktperson i klassen? (som kan hjälpa dig vid frånvaro, läxor med mera)
Tisdag
Skriva: 
  • Genomgång av genren insändare. Se vilka sju delar en insändare har!
  • Exempel på insändare
  • "Vi behöver ingen ny väg" och "Staten bryr sig inte längre om medelklassen".
  • Tankekarta/planering skrivs på papper idag
    10 elever arbetar i sal 6 med Invigos och andra i sal 5.
Läsa och grammatik:
Kungafamiljen och konditionalis 1, RS s 73-76 och 275.

Onsdag
 
Film:   
Regering och riksdag  (TV4)
Läsa:

-Sveriges Riksdag, s 8 och 3-4. (LL-text från Riksdagen). Höra:
Nyhet. Lyssna  och anteckna individuellt, sammanfatta i grupp.
Läs varandras sammanfattningar.
Skriva: Sammanfattning av nyheten i smågrupper.
Tala och interagera:
Komma överens om innehållet i nyheten.

Grammatik:
Träna basgrammatik:
Kontrollera stavning och grammatik i sammanfattningen tillsammans.


Torsdag
SYV -
lektion om arbete och utbildning

Tala och interagera:
Uttal Rivstart uttalsdelen från sidan 260.

Skriva och grammatik: 
Bisatsinledare
Se gärna filmen före provet!  generell information om - Informellt brev
 Prov:
Nivåtest skriva. Informellt brev.
Det här provet rättas inte utan bedöms bara med G eller inte G (det vill säga om det når upp till NPD-nivån eller inte)
Steg: 
N (nybörjare på D), M (i mitten av D-kursen) S (slutet av D-kursen, på den här nivån kan texten få ett G)


Fredag
Läsa, höra, skriva, tala och grammatik: Repetera veckans lektioner!
NOVO: FM3D arbetar med modulen Politik.

Du börjar med uppdraget redan vecka 1, den här veckan ska du göra klar din tankekarta till insändare i Invigos. 


................................................................................................................................................
Planering studievecka 2


Måndag 
Visa din loggbok för läraren.
Film:   
Kommuner och landsting (TV4)
Uppgifter till kommun och landsting.


Extraläsning: Sveriges kommuner och landsting på lättläst svenska 
Extraläsning: 290 kommuner i Sverige - statistik 
Du kan t ex jämföra olika kommuner.
Läsa: 
Sveriges Riksdag s 5 grundlagar.
samt Rivstart s 82 grundlagar. 
Höra och anteckna nyckelord:
Samtal mellan Mia och Daniel, Rivstart s 81, ljudfil 37.
Tala, interagera, skriva och grammatik:  
Grupparbete. Kommer du ihåg texten "Demokrati..."? Idag blir det springdiktamen på meningar som innehåller ord från texten.
Grammatik:  
Du tränar basgrammatik i springdiktamen.


Tisdag
Läsa:
Vi tittar på olika insändare: Ta med tidningen Metro idag!
"Vi behöver ingen ny väg" och "Staten bryr sig inte längre om medelklassen".

Skriva: 
Vi utgår ifrån tankekartan från förra veckan och jobbar med uppdragets skrivuppgift och skriver rubrik, inledning och kanske också åsikt.
10 elever arbetar i sal 6 med Invigos och andra i sal 5.
 

Höra: xx
Tala och interagera: xx 
Grammatik:  
Film -> Tycka, tänka, tro.
Film -> Konditionalis - verbet "skulle" Vi fortsätter på s 74 i Rivstart (s 8 i häftet)

Sambandsord:
När du uttrycker din åsikt: tycker,  menar, anser, enligt mig...
När du skriver dina argument: För det första, för det andra.... Först och främst, dessutom, slutligen/till sist.... 

När du förstärker adjektiv eller adverb: verkligen, faktiskt, absolut, mycket, mer/fler, ännu mer/fler, 

Onsdag 
Läsa, höra och titta: 
Vi fortsätter med: Film-> Kommuner och landsting (TV4)
Uppgifter till kommun och landsting.

Höra:
Nyhet. Lyssna  och anteckna individuellt, sammanfatta i grupp.
Läs varandras sammanfattningar.

Skriva, tala och interagera: 
Sammanfattning av nyheten i smågrupper.
Ni förhandlar, kompromissar och granskar tillsammans!

Grammatik: 
Basgrammatik tränas i sammanfattningen. Lär er i smågrupper att kontrollera ordföljd, tempus och bestämdhet INNAN ni visar texten för läraren. Fråga om hjälp vid behov!

Torsdag
SYV - lektion om arbete och utbildning
Tala och interagera:
Uttal Rivstart uttalsdelen från sidan 260.

Skriva och grammatik: 
Bisatser fortsätter.
Prov:  
Läsförståelse. (EW)

Fredag
Läsa, höra, skriva, tala och interagera: 
Repetera veckans lektioner
Grammatik: repetera veckans grammatik
NOVO: FM3D
Den här veckan ska du skriva klart rubrik, inledning och kanske också åsikt till insändare i Invigos. 

................................................................................................................................................
Planering studievecka 3

Måndag 
Loggbok: Visa din loggbok för läraren, skriv också upp vad du har gjort i Invigos.
Under tiden har vi tyst lektion med läsning.
Film:  
Så röstar man (TV4)
Uppgifter till ->
Så röstar man
Läsa:
Sveriges Riksdag s 6 Svenskarna väljer representanter
samt Rivstart s 83-85 eller s 17-19 i häftet. Höra:  
Så styrs Sverige, ljudfil 38 RS.
Skriva: 
Diktamen (ord från Kommun och landsting) samt svar till filmfrågorna.

Tala och interagera:
Svara på frågorna i Så röstar man både muntligt och skriftligt
Grammatik: Basgrammatik diskuteras i allt som skrivs i klassrummet.

Tisdag
Läsa:
Vi tittar på olika insändare: Ta med tidningen Metro idag!
Analys av insändare s 29 i häftet: "Staten bryr sig inte längre om medelklassen". Vad är tesen? Åsikt? Argument? Lösning? Annat?

Uttryck i insändare. Vilka ord kan du använda i din insändare?
Öka på ditt ordförråd! Ex: betydlig, ett behov, de flesta, oacceptabelt, leder till, nödvändigt, relativ, rimlig, kräver 

Skriva: 
Vi utgår ifrån tankekartan från förra veckan och jobbar med uppdragets skrivuppgift och fortsätter att skriva argument. OBS! Ta gärna med din egen bärbara dator till den här lektionen. 
10 elever arbetar i sal 6 med Invigos och andra i sal 5.
 

Höra: xx
Tala och interagera: xx 
Grammatik:  
Film -> Konditionalis - verbet "skulle" Vi fortsätter på s 74 i Rivstart (s 8 i häftet)
Sambandsord:
När du uttrycker din åsikt: tycker,  menar, anser, enligt mig...
När du skriver dina argument: För det första, för det andra.... Först och främst, dessutom, slutligen/till sist.... 

När du förstärker adjektiv eller adverb: verkligen, faktiskt, absolut, mycket, mer/fler, ännu mer/fler,

Onsdag 
Riksdagens partier (TV4) 
Övningar till Riksdagens partier
Höra och se:
Film-> Varför är det viktigt att läsa? 
Nyhet. Lyssna  och anteckna individuellt, sammanfatta i grupp.
Läs varandras sammanfattningar.

Skriva: Sammanfattning av nyheten i smågrupper.
Läsa, höra, tala och interagera 

Nyhet och Riksdagens partier, se ovan.
Grammatik: 
Basgrammatik tränas i sammanfattningen. Lär er i smågrupper att kontrollera ordföljd, tempus och bestämdhet INNAN ni visar texten för läraren. Fråga om hjälp vid behov!

Torsdag
SYV - lektion om arbete och utbildning
Tala och interagera:
Uttal Rivstart uttalsdelen från sidan 260.

Skriva och grammatik: 
Bisatser fortsätter.
Leta efter bisatser i veckans texter i häftet. Hur ser ordföljden ut?
Prov:  
Hörförståelse. (EW)

Fredag
Läsa, höra, skriva, tala och interagera: 
Repetera veckans lektioner
Grammatik: repetera veckans grammatik
NOVO: FM3D
Den här veckan ska du skriva klart argumenten i Invigos.
(om du är klar med inledning och åsikt förstås!)
Tänk på att du måste tillåta pop-upfönster i Chrome för att kunna logga in på Invigos.


................................................................................................................................................
Planering studievecka 4

Måndag
Loggbok:  
Visa din loggbok för läraren och hur långt du har kommit med uppdraget!
Film:  
Mediernas roll (TV4) 

Läsa, skriva, tala och interagera: 
Övningar Mediernas roll
Höra: xx
Grammatik:
Film -> Konditionalis - verbet "skulle" Vi fortsätter på s 74 i Rivstart (s 8 i häftet)


Tisdag
Läsa:
Vi tittar på olika insändare: Ta med tidningen Metro idag! 

Jämför länder! Att leva tryggt-> Världskoll 
Info till lärare: Valfria övningar från LH.
Skriva: 
Vi utgår ifrån tankekartan från förra veckan och jobbar med uppdragets skrivuppgift och fortsätter att skriva förslag till problemlösning eller där du slutade sist. OBS! Ta gärna med din egen bärbara dator till den här lektionen. 
8 elever arbetar i sal 6 med Invigos och andra i sal 5.
 

Höra: xx
Tala och interagera: xx 
Grammatik: sambandsord
När du uttrycker din åsikt: tycker,  menar, anser, enligt mig...
När du skriver dina argument: För det första, för det andra.... Först och främst, dessutom, slutligen/till sist.... 

När du förstärker adjektiv eller adverb: verkligen, faktiskt, absolut, mycket, mer/fler, ännu mer/fler,

Onsdag 
Höra:
Nyhet. Lyssna  och anteckna individuellt, sammanfatta i grupp.
Läs varandras sammanfattningar.

Skriva: Sammanfattning av nyheten i smågrupper.
Läsa, höra och titta:  
Ordkunskapsövningar, RS TB s 77-78, ÖB s 60 (sidan 11-12 och 21 i häftet),
spår 35
Tala och interagera:  
Nyhet, se ovan.
Grammatik: 
Basgrammatik tränas i sammanfattningen. Lär er i smågrupper att kontrollera ordföljd, tempus och bestämdhet INNAN ni visar texten för läraren. Fråga om hjälp vid behov!

Torsdag
SYV - lektion om arbete och utbildning
Prov:  
Skriva insändare. (EW)

Fredag
Läsa, höra, skriva, tala och interagera: 
Repetera veckans lektioner
Grammatik: repetera veckans grammatik
NOVO: FM3D
Den här veckan ska du skriva klart förslag, uppmaning och signatur i Invigos.
(om du är klar med de andra förstås!)
Tänk på att du måste tillåta pop-upfönster i Chrome för att kunna logga in på Invigos. 

Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här:Grammatikrepetition
................................................................................................................................................
Planering studievecka 5


Måndag
Loggbok:  
Visa din loggbok för läraren och hur långt du har kommit med uppdraget! 
Film: Valfrihet - svensk demokrati:
Alla filmerna, repetera! 

Grammatik: 
Film -> Presens particip
Övningar RS s 64. 
Läsa, tala, interagera och skriva: 
Grupparbete: Fakta och jämförelser.
Info kan hämtas från Globalis - Länder och Världskoll -> Fokus

Tisdag
Läsa, tala, interagera och skriva och presentera:
Grupparbetet avslutas och redovisas för en annan grupp.
Extra: "Bananer och barnhem", övningar från VärldskollSkriva: 

Nu ska uppdraget snart vara klart! Individuellt arbete med uppdragets skrivdel. Om du är klar ska du börja förbereda din uppgift 2 (tal) till uppdraget!
OBS! Ta gärna med din egen bärbara dator till den här lektionen. 
8 elever arbetar i sal 6 med Invigos och andra i sal 5. 


Onsdag

Läsa:
Repetera det som behövs!
Höra:
Nyhet. Lyssna  och anteckna individuellt, sammanfatta i grupp.
Läs varandras sammanfattningar.

Skriva: Sammanfattning av nyheten i smågrupper. 
Tala och interagera:  
Nyhet, se ovan. Diskutera och förhandla.
Grammatik: 
Basgrammatik tränas i sammanfattningen. Lär er i smågrupper att kontrollera ordföljd, tempus och bestämdhet INNAN ni visar texten för läraren. Fråga om hjälp vid behov!
Film 1 -> Adverb
Film 2 -> Adverb inkl satsadverb
INFO: nästa vecka har vi utvecklingssamtal enligt schema samt studiebesök på Armémuseum.  

Torsdag
Lektion med SYVGrammatik:
Rivstart B1+B2, övningsbok s 61-62, 64-65 eller häftet s 22-25.
Välj en text från RS eller häftet och leta efter presens futurum och presens particip. Vid behov repetera bisatser.
Uttal:

Rivstart B1+B2, s 260 och framåt eller där ni slutade sist. Välj också ett stycke ur någon av texterna i boken/häftet och öva uttal.
Prov: inget prov denna vecka!

Fredag
Läsa, höra, skriva, tala och interagera: 
Repetera veckans lektioner
Grammatik: repetera veckans grammatik
NOVO: FM3D
Den här veckan ska du skriva klart hela uppdraget (fråga 1+2) och skicka in

Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här:Grammatikrepetition
................................................................................................................................................
Planering studievecka 6 - utvecklingssamtal och studiebesök

Måndag
Utvecklingssamtal enligt lista
Nu ska du också bli klar med kapitel Politik. Skicka in ditt uppdrag!

Förbered dig för studiebesöket - >
Arbeta i smågrupper -> Stormaktstiden. (läs, diskutera, skriv ordlista och läs frågorna så att ni förstår dem) Material får du av läraren.


Tisdag
Utvecklingssamtal enligt lista
Nu ska du också bli klar med kapitel Politik. Skicka in ditt uppdrag!

Förbered dig för studiebesöket - >

Arbeta i smågrupper -> Stormaktstiden (läs, diskutera, skriv ordlista och läs frågorna så att ni förstår dem) Material får du av läraren.



Onsdag 7/11
Studiebesök. FMD2+FMD3. Grupparbete med förberedelse innan.
FM3+FM2.
Armemuseum, kl 11.00. Vi fokuserar huvudsakligen på Stormaktstiden. Om tiden räcker tittar vi på annat också. 

Vi samlas utanför Armémuseum kl 10.50. Hitta till Armemuséum.

Torsdag
SYV -
lektion om arbete och utbildning

Tala och interagera: 
Uttal: Rivstart B1+B2, uttalsdelen från s 260-
Grammatik: 
Repetition av konditionalis och bisatser
Prov:  
Olika prov enligt behov i klassen

Fredag

NOVO:
FM3D och FM2D. Nu är det sista chansen att skicka in uppdrag Politik!
Nästa vecka börjar vi med modulen Lag & rätt. 

Titta gärna på modulen redan nu!